Friday, December 9, 2011

undefine lecturer


ok..saya nak citer tentang kerja saya (actually its a part of tarbiyah). Saya merajuk ngan student saya. Siapa suruh tk datang kuiz, kenapa datang lambat.Dan kemudian percaya fakta dari orang lain..(tp bukan 100% salah diorang). Saya tak marah pun, cuma geram skit jer..So, saya menyorok dan jumpa diorang setelah kemarahan reda skit. [setelah itu, barulah saya tertanya-tanya; "argh, apasal saya tk ley jadi garang depan diorang ni, saya pulak rasa bersalah"-> ok, saya concludekan masa tu, saya tk marah pun diorang, tapi ape attitude yang diorang sedang cuba lakukan itu masih tidak baik, [ponteng kelas, walaupun itu bukan time saya ajar]

SO, Saya terjumpa cerita saya di tahun lepas...

just nak share ape yg terjadi di kelas td..



untuk budak Foundy july 2010..ni first tyme naik suara skit ngn budak 5C..

Baru je nk start kelas..masuk2 tgk ramai tgh buat keje lain.buat lab report la n so on..ngn ade yg bukak laptop nye...

so, ak pun ckp la..(dgn nada suara biasa)..' i will wait until you finish your work, we are not going to start' ..ayat perli sbnrnye..n budak2 yg dok depan still continue buat lab report. tmbh rancak adalah..agaknye diorg ingt ak dengan baik hatinye nk bg masa tgk diorg wat keje.



after 10 minutes, ade sorang budak lelaki bersuara " miss, sy rase dah boleh mula".ak jawab.."sy tknk mula lagi sbb ade org tgh wat keje lain lagi"...'ok, kite mula lmbt, habis lmbt'...baru diorg kemas keje lain.



n then baru kelas mula...n mcm biasa , ayat org tk reti nk marah (ntah ye, ngn student ni, mula2 dah aim nk garang, tp tk jadi)..so, ak pun bg la ayat lembut tp tajam skit..'its about respect, you have to respect people who teach you, stand in front of the class, even she/ him give you a little knowledge..bukan suka2 sape nak dgrley dengar, sape tk nk dgr wat la keje lain pun..even though you think you can learn it by yourself or you don't like her/him, but that people have try her best to give you knowledge that you cannot find by yourself..without respect that lecturer, you will not get the blessing'...



pastu baru ok..bagi latihan n open discussion untuk bincng jwpn, ramai yg take part..

kelakar pun ade..bila pk, setiap hari kena mula class dengan motivational talk..kalo tak..

pastu ok jer..bila neutralkn balik mood2 'sound' diorg dengan buat lawak..



sepatutnya mengajar bukan sahaja kita menyampaikan ilmu pelajaran yg kita ada/dr buku. tp kita perlu mendidik attitude pelajar.kalo stakat cemerlang akademik..tk cukup..tambah2 plak bakal2 dr..

Perlu diterapkan effective domain kat diorg..n(pengalaman seposen dr org yg tk de basic pendidikan pun, main hentam jer)

p/s : ok, miss akan jadi lebih matang dan improve untuk mendidik kamu wahai anak murid..

2 comments: