Wednesday, November 2, 2011

Berbuatlah dengan ihsan...

Ihsan yg biasa kite ketahui adalah melakukan ibadah seolah2 kite melihat ALLAH ataupun pastinya ALLAH sedang melihat kite.

Namun secara mudahnye; ia adalah sebuah ketekunan . Bila ihsan + itqan..maka terhasillah 1 akhlak islami terbaik contohnya: tekun dalam bekerja,ihsan dalam perkataan, ihsan dengan orang sekeliling

Paling terkesan buat saya adalah ihsan dalam perkataan. Semasa sweet halaqah ,sebagai murabbi...pastinya ihsan itu sangat berharga;

Seperti Firman ALLAH dalam Surah Al-Isra' : 53
" Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku:Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar)"


Kata-kata boley menjadi doa, kata2 juga boleh menjadi racun.Namun apabila ihsan menyinari kata2..iA menjadi penawar.dan kata2 makin berkesan apabila lahir bersama amal.

Sebagaimana ihsan dan itqan melambangkan akhlak islami, jadi saya sendiri terkesan dan *mengetuk diri untuk berkata-kata dengan ihsan + melakukan sesuatu bersungguh-sungguh[wlpn kdgkala amat last mint] saya perlu lakukan sepuas hati...

Walaupun kadangkala dikondem, at least saya tahu itulah hasil kerja terbaik saya dan saya melakukannya bukan kerana terpaksa tetapi dengan penuh ihsan dan itqan...TERMASUKLAH bila mendidik anak murid..wah...[ kna sungguh2x, jangan fikirkan masalah, ikhlas mengajar biar mcmne pun anak murid tu...-> miss suhailah,'senyum selalu ye+ tenang']

Semua akan gembira kan :bila berbuat sesuatu dengan ihsan


anda pula bagaimana??

p/s : ptg ni halaqah ngn 2nd year & malam kuliah tafsir ustaz hasanuddin

No comments:

Post a Comment