Saturday, November 17, 2012

2012..siri 2



Masa hujung 2011 dan awal 2012, atas permintaan director.  dah tak ley ajar by chapter, Ms Suhailah dah kena masuk satu kelas. Mak oiii, kecut perut jugak.. Nak kejar semua due date, marking dan prepare soalan yang tk pernah nye non stop.Kalau ingat balik, its really miracle macamne aku berusaha lalui semua tu dengan semangat yang tinggi ..chaiyokkk..jgn nangis.

Di saat tetibe baru masuk 2 bulan masa 2010, Dr Basir dah bagi post Ketua Unit Exam. Aku still ingat, masa Dr Basir offer jawatan tu, terus aaku cakap" saya baru lagi, saya tk layak",..dia jawab "awak ni, terlalu merendah diri, saya tahu awak boley"Nak tolak memang tak boleh, paksa rela.huhu.Alhamdulillah, rupanya dengan kesungguhan aku menerajui unit exam tu,maka masalah-masalah yang selalu berlaku sebelum2 ini, dah sangat kurang. Dan i've tried my best, came out with new exam rules for the students and also the invigilators.Walaupun aku tak reti garang, but dengan humble kadang2 orang respect jugak.depend on situation la.

Start ajar half sem 6C and then half lagi 6B.Mesti la diorang rase lain gile kot bila bezakan 2 org pensyarah. Tapi aku tahu yang aku memang masalah nak elaborate panjang-panjang, sebab ak suka yang simple, mudah, yang penting senang nak ingat(style masing2 kan?, asalkan still csoft n cute..muehehe).Dan at least, paling lekeh,student tak anaktirikan Fizik dan cuba juga sukakan Fizik.

Dan Fizik 2 paling la tragis. sebab first tyme kot nak kna ajar secara complicatednya.(Dulu aku belajar masa matriks, senang jer ngan Puan Adawiyah..tak aci.) First half ajar 6A yg combine dgn 6C. 6C  aku dah biase, memang boley masuk la,gelak2 ..makan gula2 sama n ley sembang la.6A yg combine sangat minoriti,ok je masuk skali.Dan the sweet memory last kelas aku ngan diorng b4 tukar at midsem, siap ade satu sesi gebang ngan budak2 perempuan.diaorang duduk bersila sekeliling ak dan kitorang citer2 perkara di luar pelajaran Fizik.dan sampai sekarang ak rapat dengan Qila, nazira, wani,dan azeck

After that 2nd half, mencabar, topic makin susah dan student lak yang bijak2.kadang2 aku konfius, diorang lak yg explain( tapi  still under prinsip berpada-pada la, lecturer mmg kna tahu lebih lagi, tapi tak salah juga untk student bantu kita).Dan ak ingat sangat2, masa ajar Hukum Gauss, sudut tu aku salah mention, arinah yang tolong btulkan, Tau knape, sejak SPM lagi ak mmg fail bab imagine2 sudut tu macam dalam matematik moden.Naseb la diorng gelakkan jer. Seriously , aku sendiri tahu dan rase performance aku half 2nd sem tu, truk gle, sebab banyak sngt push dr luar dan masalah ntah ape2 jer. Tak suka-tak  suka.effek masalah2 aku telah menyebabkan tumpuan aku untuk prepare mengajar sangat truk,sob.sob.

Pensyarah actually kena pandai jaga mood, jangan tension dalam kelas, fokus dan entertain students sebaik mungkin. Apepun, enjoy gak Biology trip ngan students batch 6.Tempat best, relax dari segala kekacauan. 2 malam kitorg g jalan2 ke kelantan after habes program dengan student.

Nak tau ape yg best dari batch 6, ade sorang budak perempuan, cakap kat aku,,sejak dia belajar fizik ngan aku, dia jadi minat fizik sampai rase nak tukar kos amik engineering (erk,,,saya tk buat ape2 pown..jangan blushing kan saya).But disebabkan scholar dan macam2 , she stick with pharmacy. Comel btul...hehe

Good Luck For the New Environment , Degree Level


No comments:

Post a Comment